2.11.2014

MANOSQUE

Reissun tarkotuksena oli lähinnä tuoda kotoota Manosqueen pari viikkoa sitten muuttaneen hostsiskon tavaroita, mutta vietettiin Kaakkois-Ranskassa tasan viikko ja nähtiin ihan uskomattomia paikkoja. Meillä oli asunto vuokrattuna ihan Manosquen ulkopuolelta Pierrevertistä. Manosque on aika tyypillinen Provencen alueen kaupunki ja ihan kaupungin ulkopuolella on L'Occitanen toimistoja ja ainoa tehdas,  joissa siis mun hostsiskokin työskentelee. Päästiin myös vierailemaan tehtaalla yhtenä päivänä (ja tehtiin tuhoja myymälän puolella - hostsisko sai kaikesta -30%)! Kuvia mulla on ihan liikaa, mutta yritän tiivistää koko viikon pariin kuvapainoitteiseen postaukseen. 

DSC_0079

DSC_0077

DSC_0040

Tää viikko oli aivan mahtava ja tosiaan nähtiin älyttömän upeita paikkoja. Patikoitiin vuorilla, kierreltiin pikkukyliä ja näin lisää sukua. Lähennyin myös hostperheen kanssa ensisestään ja oon heille niin kiitollinen tästä viikosta! 

DSC_0067

DSC_0032

DSC_0037

Tultiin kotiin pari tuntia sitten, ajettiin käytännössä koko päivä ja nyt väsyttää ihan hirveesti. Lomaa jäljellä enää huominen mutta oon ihan innoissani palaamassa kouluun! Oon tosi onnellinen tällä hetkellä ja kaikki tuntuu tosi hyvältä ja ihan omalta. Kunhan saan lomakuvat ulos voisin kertoilla lisää fiiliksistä!

30.10.2014

VANNES

Vietin tosiaan loman ensimmäisellä viikolla kaksi päivää itävaltalaiskaverini (myös YFU:n kautta vaihdossa) luona Vannesissa ja täältä pesee nyt hiukan kuvia siltä reissulta!

DSC_0002

DSC_0008

DSC_0004

Tiistaina tulin Vannesiin puolenpäivän aikoihin ja käytettiin pari tuntia kaupungin kiertämiseen. Tykkäsin Vannesista tosi paljon, ihana pieni kaupunki ja meri vieressä! Kumpanakaan päivänä ei edes satanut ja saatiin vähän aurinkoakin.

DSC_0028

DSC_0067

DSC_0035


Tiistai-iltana käytiin kävelemässä parin tunnin ajan meren rannalla ja oli ihanaa nähdä taas merta! Käytettiin tosi paljon aikaa molempina päivinä ihan vaan puhumiseen (puhuttiin lähinnä englantia, alussa oli tosi vaikeeta kääntää aivot taas englantiin ja tungettiin ranskaa sekaan mutta kotiin palatessa meni taas hetki saada aivot pelkästään ranskaan) ja oli ihan mahtavaa kun sai sanottua ihan kaiken mitä vaan mieleen tuli. Toinen vaihtari myös ymmärtää ihan kaiken mistä puhut, mikä tuntuu oudolta tai hassulta ja mitä käyt läpi ja se on tosi helpottavaa! 


DSC_0127

DSC_0050

DSC_0143

Keskiviikkona käväistiin taas kaupungilla ja iltapäivällä kierrettiin parin Moritzin kaverin kanssa tivolia joka oli Vannesissa ilmeisesti koko loman ajan parin. Kokonaisuudessaan mulla oli tosi kivat kaks päivää ja vaihtariseura nyt vaan on yksinkertaisesti parasta niin mitä muuta voi odottaakaan. Kuitenkin junassa huomasin olevani tosi innoissani palaamassa kotiin ja se tuntui ihan mahtavalta! 

25.10.2014

LOMALOMALOMA

Viime postauksesta on nyt reilu kaksi viikkoa aikaa joten mun on varmaan korkea aika kertoilla vähän kuulumisia. Näihin 18 päivään on mahtunut muun muassa koulua, YFU:n aluetapaaminen (sain voimahaleja ja vertaistukea), paketti Suomesta (tarviiko ees sanoa että oli viikon kohokohta, rupesin itkemään lakritsia syödessäni), konsertteja ja teatteria sekä lomailua!

DSC_0033

DSC_0035

DSC_0037

Tällä hetkellä meillä on meneillään kahden viikon loma, jota ennen koulussa oli luonnollisesti paljon kokeita ja päivät menikin siis lähinnä koulussa ja kotona lukiessa. Pakko mainita, että sain filosofian kokeesta 12/20 ja oon niin ylpee itestäni vaikka en ihan tajuu miten sen tein! Täällä toi on siis jo ihan ok numero ja olin luokan keskiarvon paikkeilla.

DSC_0198

DSC_0200

DSC_0242

DSC_0249

Loman eka viikko on mennyt lähinnä sairastellessa, vieläkin oon vähän kipeä. Lauantain ja sunnuntain makasin kokonaan kotona (sunnuntaina tosin poistuin kotoota kolmen tunnin kävelylenkille, jolta tän postauksen kuvatkin on) ja sain muunmuassa luettua ekan kunnollisen ranskankielisen kirjani (sitä ennen olin lukenut satasivuisen kirjan joka on tarkoitettu mua 7 vuotta nuoremmille). Maanantaina kävin kaupungilla sekä leffassa parin kaverin kanssa (pysyin kärryillä koko leffan ajan!!) ja pikaskypeilin kotiin, ja tiistaina lähdin parin tunnin päähän rannikolle kaupunkiin nimeltä Vannes itävaltalaiskaverin luo ja vietin siellä siis tiistain ja keskiviikon! Mulla oli hirmu kivat kaks päivää, voisin vaikka tehdä niistä oman postauksen kun kuviakin otin jonkin verran. Torstaina tein läksyjä ja kävin pelaamassa tennistä, ja eilen olin parin kaverin kanssa kaupungilla: aleshoppailua, ulkona syömistä ja lopulta illalla käytiin kuuntelemassa koulukavereiden bändin konserttia. Tänään aamulla lähdettiin kuuden maissa ajelemaan etelään, kaupunkiin nimeltä Manosque jossa vietetäänkin lähes koko loppuloma! 

DSC_0213

DSC_0250

DSC_0217

DSC_0221

Yritän nyt kiriä vähän tässä postailussa ja heti kun vaan saan Vannesin kuvat ulos alan tykittämään kuvia täältä etelästä. Bisouuuuus!

7.10.2014

MITÄ KUULUU, LOTTA?

Tänään luvassa vähän viimeaikojen fiiliksiä (niin hyviä kuin vähän huonompiakin) höystettynä kuvilla Angersista jotka otin tänään lounastauolla!

DSC_0018

DSC_0026

Mulle henkilökohtasesti ekat viikot oli helppoja - kaikki oli uutta ja jännää ja niin hienoa ja hyvällä tavalla erilaista kun Suomessa. Mun perhe on myös aivan mahtava ja tultiin hirveen hyvin toimeen ihan alusta asti. Kun koulut alkoi pari päivää mun saapumisen jälkeen, olin ekat päivät aika yksin ja tungin hostsiskon seuraan aina kun mahdollista. En uskaltanut puhua hirveesti (olin tehny lupauksen itelleni etten käytä ollenkaan englantia missään vaiheessa vaihtoa) ja veikkaan että mun luokkalaisillekin oli aika iso kynnys tulla kyselee ja ottaa mukaan, kunnes sitten kolmantena koulupäivänä hissamantsan opettaja pyysi mua kertomaan itestäni englanniksi ja se autto ihan hirveesti! Luokkakaverit oli heti paljon vastaanottavaisempia ja uskalsin tunkea mukaan. Mulle tarjotaan muistiinpanoja ja läksyjä ja saan kuulla vähintään kerran päivässä kuinka älykäs oon koska puhun neljää kieltä ja tuun Suomesta (Suomen koulusysteemi ja sen mahtavuus on ihan tunnettu täällä) ja miten rohkee oon ku oon täällä! En vieläkään tunne että mulla ois hyviä kavereita mutta musta se on ihan luonnollista kun yhteisen kielen käyttö on aika rajoitettua ja täällä on aika vahvat porukat. Mulla on kavereita joiden kanssa voin viettää hypärit ja lounaat ja en siis oo yksin mut veikkaan että oman paikkansa ja niiden oikeiden ihmisten löytäminen vie aikansa.

DSC_0034

DSC_0009

Pari viikkoa sitten tunnistin sen ekan "laskuvaiheen" mistä meille ollaan hirveesti puhuttu - kun uutuudenhohto katoaa, kaikki ärsyttää ja ekaa kertaa kaipaa kotimaataan. Itketti kokoajan ja ihan tyhmät pikkujutut, jotkut asiat ärsytti ihan älyttömästi ja olin heti lounaalla jo valmis menemään nukkumaan. Huonosta olosta tuli ihan hirveen huono omatunto (teen jotain näin hienoa, syön juustoja ja patonkia joka aterialla, saan puhua ranskaa ja silti tuntuu pahalta?) ja tuntu hirveen vaikeelta kun ei saanut (tai saa edelleenkään..) sanottua kaikkea mitä haluaisi ja keskustelut on aika perusasioita. Onneks mä viihdyn (ainakin vielä) hyvin koulussa ja oon löytänyt arkeen harrastuksia niin tää "huonompi vaihe" meni mulla aika nopeesti ohi. 

DSC_0010

DSC_0049

Yks asia mistä oon puhunut monien kanssavaihtareiden kanssa on läheisyydenkaipuu. Täällä ei halailla ja se tuntuu ihan kamalalta. Oon viimeksi halannut jotain silloin kun lähdettiin saapumisvalmennuksesta perheisiin. En tiedä pystynkö koskaan selittämään tätä kenellekään tai ymmärtääkö kukaan, mutta olo on niin hirveän tyhjä. Olo on tavallaan järkyttävän yksinäinen ja tuntuu pahalta kun käy läpi välillä aika vaikeita asioita eikä saa tukea mistään. Älkää käsittäkö väärin - mulla on täällä maailman mahtavin perhe ja kavereita jotka ymmärtää että tää on aika iso asia ja joiden kanssa voin puhua jos joku painaa mieltä, mut kaipaan fyysistä kosketusta. Antaisin mitä tahansa halista enkä jaksa odottaa sunnuntaita ja meidän alueen tapaamista, aion halata rakkaita vaihtarikavereitani niin pitkään!!

DSC_0036

DSC_0006

Nää 41 päivää mitä oon nyt täällä viettänyt on tosiaan ollut todellista tunteiden vuoristorataa. Esimerkiksi nyt sunnuntaina oli aika paha olla (lauantai oli ollut tosi kiva), maanantaina jo paljon parempi ja tänään tunsin itseni taas niin onnelliseksi että olin yhtä hymyä vaikka kävelinkin yksin kaatosateessa (ilman sateenvarjoa..) kamera kädessä pitkin Angersin pikkukujia. Sain sunnuntaisen postauksen jälkeen monta viestiä joissa huolehdittiin onko mulla kaikki hyvin. On, kaikki on tosi hyvin ja yleisfiilis on hyvä, mutta kuten normaalistikin elämässä, välillä on huonoja päiviä ja täällä ne tuntuukin tuhatkertaisesti pahemmilta! Musta kuitenkin huonot päivät on jollain tapaa ihan hyvä merkki ja ne kertoo siitä että olo on kotoisa ja normaali. 

DSC_0051

DSC_0025

Voi olla että saatte lukea jokaisesta vaihtariblogista tätä samaa selitystä nyt näihin aikoihin, mut uskon että tää prosessi on kuitenkin tosi erilainen jokaisella ja tää oli nyt mun versio. Vaikka välillä itkettääkin ja ikävä on ihan sietämätön pikkusisarusten kirjettä lukiessa, mulle kuuluu siis tosi hyvää ja viihdyn täällä ihan hirveen hyvin! Tänään multa kysyttiin taas että kaipaanko maatani ja kotiani ja hymyillen vastasin että tottakai vähän, mutta mulla on nyt koti myös täällä.

5.10.2014

39

Tänään muistin napata kameran mukaan kun käytiin parin tunnin kävelyretkellä, joka pelasti mun sunnuntain. Mulla on tänään ollut vähän huonompi päivä mut nyt taas helpottaa. Voisin kirjottaa joku päivä vähän pidemmin mun tän hetken fiiliksistä, oon ollut täällä nyt reilun kuukauden ja siihen aikaan mahtuu tunteita laidasta laitaan, mut tällä kertaa vaan kuvia! 

DSC_0028

DSC_0093

DSC_0019

DSC_0102

DSC_0099

DSC_0026

DSC_0086

DSC_0110

22.9.2014

PIENI PALANEN SUOMEA

Viikonloppuna täällä oli taas joku tapahtuma, jonka takia useat yksityiset linnat ja puistot avasi ovensa kävijöille ja julkiset vastaavat oli taas täynnä konsertteja ja ilmasia esittelykierroksia! Me käytiin lauantai-iltana yhdessä pienessä linnassa tässä lähellä ja voiii että! Sen alakertaan oli kunnostettu kahvila ja jos oikein ymmärsin kun juteltiin kahvilan työntekijän kanssa niin linnasta kaavaillaan jotai hotellin tapaista.

DSC_0006

DSC_0013

DSC_0065

DSC_0005

DSC_0097

DSC_0047

DSC_0005

DSC_0087

DSC_0042

Kun oltiin hetki kierrelty linnaa ja sen puistoa (josta löytyi muuten kaukasianpihta jonka edessä olevassa kyltissä mainittiin suomalainen eläintieteilijä Alexander von Nordmann jonka mukaan kyseinen puu on nimetty ja olin vähän innoissani) istuttiin kahvilan terassille ja tuntui tosi hassulta. Istuin linnan pihalla, parin metrin päässä ratsasti tyttö ja poika hevosilla kovaan ääneen nauraen ja ympäriltä kuului vaan ranskaa. Olo oli niin hämmentynyt mutta tosi onnellinen! En oo vieläkään ihan tajunnut tätä juttua, enkä kyllä usko että se koskaan mitenkään päin naamaa pamahtaakaan. Alkaa tuntua jo arjelta mutta ei ihan vielä mun arjelta.